tag:blogger.com,1999:blog-24929706722744212932024-03-08T22:19:51.182+02:00תקשוב ההוראה או פדגוגיה מתוקשבתבלוג זה מיועד לטפל בנושא שילוב התקשוב בהוראה תוך דגש על מיומנויות נדרשות: הפדגוגיות, דידקטיות, כישורי הנחייה, קידום חשיבה וידע בתחום הדעת.לימור אלהררhttp://www.blogger.com/profile/04821742582948086715noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-2492970672274421293.post-30329387069424456482014-07-08T11:59:00.000+03:002014-07-08T11:59:26.604+03:00זוית אישית<div dir="rtl" style="text-align: right;" trbidi="on">
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
</div>
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
<span style="color: black; font-size: small;">לפני כמה שנים, במהלך אחד הקורסים שהעברתי, סיפרה אחת המורות על פעילות מקדמת חקר שתלמידיה עושים:</span></div>
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
<span style="color: black; font-family: Times New Roman; font-size: small;"><br /></span><span style="color: black; font-size: small;">הם נוסעים לאולפן לעולים חדשים, מראיינים את העולים לגבי בעיות בתהליך הקליטה, ומציעים פתרון. יפה, נכון?</span></div>
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
<span style="color: black; font-family: Times New Roman; font-size: small;"><br /></span><span style="color: black; font-size: small;">באיזה כיתה את מלמדת, שאלתי, ונעניתי שמדובר בתלמידים בכיתה ג'. </span></div>
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
<span style="color: black; font-family: Times New Roman; font-size: small;"><br /></span><span style="color: black; font-size: small;">האמת, הייתי קצת חסרת אמון, האמת. והאמת? ראיתי שהמורה קצת כועסת עלי על חוסר האמון. זה עובד ממש טוב, היא אמרה.</span></div>
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
<span style="color: black; font-family: Times New Roman; font-size: small;"><br /></span><span style="color: black; font-size: small;">מכיוון שאני תמיד מפרקת דברים מורכבים למהלכים קטנים ברצף, אז דבר ראשון התחלתי לחשוב על הקטע של "נוסעים לאולפן לעולים חדשים". איך נוסעים? ילדים בכיתה ג'? רק ללמד אותם איך מגיעים לתחנת האוטובוס המתאימה, איך משלמים לנהג את הסכום לכרטיס, איך יודעים מתי לרדת ובתחנה הנכונה, איך מגיעים מהתחנה לאולפן... כבר נראה לי משהו שדורש חצי שנה.</span></div>
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
<span style="color: black; font-family: Times New Roman; font-size: small;"><br /></span><span style="color: black; font-size: small;">אני משתפת את המורה במחשבותיי והיא אומרת שזה לא בעיה, ההורים לוקחים את הילדים לאולפן. אהה, נרגעתי.</span></div>
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
<span style="color: black; font-size: small;"></span><br />
<span style="color: black; font-size: small;">והחלק השני, זה שבו מראיינים את העולים החדשים? ילדים בכיתה ג'? מה בדיוק הם שואלים? באיזו שפה? ואיך הם ניגשים לעולים? מושכים להם בבגד ואומרים מה? שיתפתי את המורה במצוקה שלי והיא בתמורה ענתה שזאת לא בעיה, ההורים מראיינים את העולים החדשים.</span></div>
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
<span style="color: black; font-family: Times New Roman; font-size: small;"><br /></span><span style="color: black; font-size: small;">ולגבי הפתרונות? מאיפה יש לילדים בכיתה ג' פתרונות למצוקת העולים החדשים? טוב, כבר לא חיכיתי להבהרות לגבי החלק הזה.</span></div>
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
<span style="color: black; font-size: small;"></span><br />
<span style="color: black; font-size: small;">אם ההורים עושים את כל העבודה, אמרתי, אז צריך לדייק ולהגיד שזאת פעילות חקר להורים.</span></div>
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
<br />
<span style="color: black; font-size: small;">משיחותיי עם מורים והורים אני מגלה, שהתופעה הזאת, של מתן משימות ללא פרופורציה לתלמידים מצד אחד, והפגנת ההישגים (של ההורים למעשה) בהזדמנויות חגיגיות (כמו לפני המנהל והפיקוח) קיימת כמעט בכל מקום.</span> <span style="color: black; font-size: small;">אז איזה מסר אנחנו מעבירים לתלמידים בדרך הזאת? שהם לא מסוגלים לעשות לבד כלום? שהם זקוקים להורים שלהם כדי ללמוד? שרק אם ההורים ישקיעו כסף וזמן התלמיד יקבל הערכה לתוצר שלו? האם המסר הזה חינוכי?</span></div>
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
<span style="color: black; font-family: Times New Roman; font-size: small;"><br /></span><span style="color: black; font-size: small;">מה יקרה אם ניתן משימות לתלמידים כאלה שהם באמת יוכלו לבצע? כאלה שקצת יותר מרמתם, אבל לא הרבה יותר?</span></div>
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
<span style="color: black; font-family: Times New Roman; font-size: small;"><br /></span><span style="color: black; font-size: small;">מה יקרה אם נעריך את התלמידים על פי הביצועים שלהם לאורך כל המהלך הלימודי ולא רק לפי התוצר ולא רק אם הושקעו בו דם יזע ודמעות של ההורים גם?</span></div>
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
<span style="color: black; font-family: Times New Roman; font-size: small;"><br /></span><span style="color: black; font-size: small;">מה יקרה? האם יהיה בכך הודאה שהחינוך הוא לא ברמה גבוהה כמו שמספרים? אולי, אבל מצד שני, אולי בדרך הזאת נוכל לגרום לכך שהחינוך יהיה בכיוון הנכון.</span><br />
<span style="color: black; font-family: Times New Roman; font-size: small;"><br /><br />
</span><br />
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
<span style="color: black; font-family: Times New Roman; font-size: small;"> </span></div>
<span style="color: black; font-family: Times New Roman; font-size: small;">
</span><br />
<div style="font-style: normal; font-weight: normal; margin: 0px; text-decoration: none;">
</div>
</div>
</div>
לימור אלהררhttp://www.blogger.com/profile/04821742582948086715noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2492970672274421293.post-14239061945696151962012-07-16T08:54:00.003+03:002014-06-07T12:56:21.355+03:00שינוי דרכי ההוראה. מה זה אומר?<div dir="rtl" style="text-align: right;" trbidi="on">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">התלמידים
של היום זקוקים לשיטת הוראה המתאימה לדרכי הלמידה שלהם כיום, וזאת, כמובן, אינה
שיטת הוראה פרונטלית. התלמידים של היום זקוקים לסביבה, תומכת ומובנית, שתאפשר להם
ללמוד, לבד, בהתאם ליכולות הלמידה ודרכי הלמידה המתאימות להם, תוך הכוונה והנחייה.
<o:p></o:p></span><br />
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">השימוש
בטכנולוגיות כמו לוח אינטראקטיבי או מחשב בכיתה עם מקרן, אינן שינוי בדרכי ההוראה
אלא הוספת כלים לדרך ההוראה הפרונטלית. השינוי בהוספת של הכלים הממוחשבים מאפשר לקרוא
לשיעור זה מקוון.<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">שיטת
ההוראה המתאימה ביותר ללמידה של היום היא סביבת המאפשרת למידה, חשיבה והבנה
עצמית, תוך העברת האחריות לתהליך הלמידה ללומד. סביבה דיגיטלית מאפשרת כל זאת ויותר.</span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">הבעיה
היא, שהכשרת המורים, עד היום, אינה כוללת הכשרה מתאימה לבניית סביבה לימודית כזאת.
ללא הכשרה מתאימה, לא יכולים רוב המורים לפתח סביבה כזאת.<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">לשם
פיתוח סביבה לימודית, מקוונת (שבה המורה נעזר במקורות מידע ובחומרים מהרשת) או
מתוקשבת (שבה התלמיד לומד לבד בסביבה מובנית הכוללת הנחיות ותיווך), יש צורך בכמה
מיומנויות. </span><br />
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">קודם כל, תכנון פדגוגי מוקדם של הסביבה המתוכננת. ללא תכנון פדגוגי מוקדם לא תהיה למידה משמעותית.</span><br />
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">כמו כן, יש צורך במיומנויות טכנולוגיות, ללא ספק. אבל, לעולם לא ניתן יהיה לרכוש את כל המיומנויות הטכנולוגיות העדכניות. במיוחד שהטכנולוגיה משתנה מיום ליום. לכן הדגש צריך להיות על מיומנויות טכנולוגיות רלוונטיות לפעילות המתוכננת ולעשייה הרצויה.</span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">בתכנון פדגוגי מוקדם הכוונה ל: <o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoListParagraphCxSpFirst" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 36pt 6pt 0cm; mso-add-space: auto; mso-list: l0 level1 lfo1; text-align: right; text-indent: -18pt; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: David;"><span style="mso-list: Ignore;">א.<span style="font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 7pt/normal "Times New Roman";"> </span></span></span><span dir="RTL"></span><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">הגדרת מטרה לימודית: מה התלמיד יידע או יבין
בסוף יחידת הלימוד.</span><span dir="LTR" style="font-size: 14pt; line-height: 150%;"><o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoListParagraphCxSpMiddle" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 36pt 6pt 0cm; mso-add-space: auto; mso-list: l0 level1 lfo1; text-align: right; text-indent: -18pt; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: David;"><span style="mso-list: Ignore;">ב.<span style="font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 7pt/normal "Times New Roman";"> </span></span></span><span dir="RTL"></span><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">שלבים מובנים וברורים של תהליך הלמידה הנדרש,
מהתלמיד, כדי שיצליח להגיע למטרה שהוגדרה, ותהליך ההוראה של המורה, כדי להנחות
אותו להגיע בהצלחה למטרה שהוגדרה.</span><span dir="LTR" style="font-size: 14pt; line-height: 150%;"><o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoListParagraphCxSpLast" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 36pt 6pt 0cm; mso-add-space: auto; mso-list: l0 level1 lfo1; text-align: right; text-indent: -18pt; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: David;"><span style="mso-list: Ignore;">ג.<span style="font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 7pt/normal "Times New Roman";"> </span></span></span><span dir="RTL"></span><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">חיפוש הכלים, החומרים והעזרים המתאימים לקידום
מטרת ההוראה שהוגדרה.</span><span dir="LTR" style="font-size: 14pt; line-height: 150%;"><o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">אם
מדובר בשיעור מקוון, השלב הבא יהיה כתיבת מערך שיעור, על פי השלבים שהוגדרו מראש. <o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">כשמדובר
על סביבה לימודית, נדרשות מיומנויות נוספות:<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoListParagraphCxSpFirst" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 36pt 6pt 0cm; mso-add-space: auto; mso-list: l0 level1 lfo1; text-align: right; text-indent: -18pt; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: David;"><span style="mso-list: Ignore;">ד.<span style="font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 7pt/normal "Times New Roman";"> </span></span></span><span dir="RTL"></span><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">כתיבת הנחיות לתלמיד. מיומנות לא פשוטה למורים
שרגילים לדבר בכיתה<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoListParagraphCxSpMiddle" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 36pt 6pt 0cm; mso-add-space: auto; mso-list: l0 level1 lfo1; text-align: right; text-indent: -18pt; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: David;"><span style="mso-list: Ignore;">ה.<span style="font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 7pt/normal "Times New Roman";"> </span></span></span><span dir="RTL"></span><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">אספקת תמוכות ועזרים לתלמידים – כך שכל
התלמידים, כולל החלשים, יוכלו להצליח ולהגיע למטרה.<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoListParagraphCxSpMiddle" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 36pt 6pt 0cm; mso-add-space: auto; mso-list: l0 level1 lfo1; text-align: right; text-indent: -18pt; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: David;"><span style="mso-list: Ignore;">ו.<span style="font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 7pt/normal "Times New Roman";"> </span></span></span><span dir="RTL"></span><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">ניסוח מחוון והערכה מראש כדי שהתלמידים יידעו
על פי מה יוערכו וייערכו בהתאם.</span><span dir="LTR" style="font-size: 14pt; line-height: 150%;"><o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoListParagraphCxSpMiddle" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 4.2pt 6pt 0cm; mso-add-space: auto; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">מניסיוני לאחר כעשר שנים בהן
אני מובילה מהלך זה של הכשרת מורים, אני חייבת להדגיש, שמורים רבים, מתקשים לתכנן מראש את הסביבה. אני מניחה שזה לא קושי רק של מורים. אבל עשייה משמעותית, ובמקרה שלנו למידה משמעותית מחייבת בדיוק את זה:</span><br />
<br />
<span style="font-family: David;"><span style="font-family: Times New Roman;">
</span><br />
</span><div align="center" class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 12pt; text-align: center; unicode-bidi: embed;">
<span style="font-family: David;"><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 24pt;"><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span>"אף אדם- או ליתר דיוק, אף אדם שנוהג
בהגיון - לא פותח במלחמה בלי להבהיר לעצמו קודם כל מה הוא מתכוון להשיג באמצעותה,
ואיך בדעתו לנהל אותה"<o:p></o:p></span></span></div>
<span style="font-family: David;">
<span style="font-family: Times New Roman;">
</span><br />
<div align="center" class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 12pt; text-align: center; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";"><span style="font-size: x-small;">מאת קרל פון קלוזוויץ – "על המלחמה"</span></span><span dir="LTR" style="font-size: 24pt; mso-bidi-font-family: David;"><o:p></o:p></span></div>
<span style="font-family: Times New Roman;">
</span></span><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">סביבה זאת, המאפשרת למידה עצמית, תוך העברת האחריות לתהליך הלמידה אל התלמיד, אבל תוך מתן תמיכה והנחיות, ואספקת תיווך בהתאם, משפרת את תהליך הלמידה של הלומד.</span><br />
<br />
<span style="font-family: David; font-size: large;">מיקוד זה בתהליך ההוראה וניסוח הנחיות ברורות תוך חשיבה על התיווך הנדרש כדי להנחות את התלמיד ללמידה עצמית בהצלחה, משפרים גם את תהליך ההוראה הפרונטלי של המורים בכיתתם.</span></div>
<div class="MsoListParagraphCxSpLast" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 4.2pt 6pt 0cm; mso-add-space: auto; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 150%;">
מידע וחומרים נוספים: <a href="http://www.moreyeda.co.il/">http://www.moreyeda.co.il</a></span><br />
<span style="font-family: David;"></span> </div>
</div>
לימור אלהררhttp://www.blogger.com/profile/04821742582948086715noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2492970672274421293.post-16564654975075818012012-05-27T16:42:00.000+03:002012-07-15T19:08:42.647+03:00מושגים בהוראה ממוחשבת, מקוונת ומתוקשבת<div dir="rtl" style="text-align: right;" trbidi="on">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";">בשנים האחרונות
בולט ביתר שאת הבלבול סביב שילוב התקשוב בהוראה. חוסר הבהירות גורם לבלבול אצל
מובילי המהלכים כמו גם אצל המורים שמהם מתבקש הביצוע בפועל: שיעור מקוון? מתוקשב?
סביבות למידה? שילוב התקשוב? <o:p></o:p></span><br />
<br /><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";">לפיכך ברצוני
להציע הגדרות שיקלו על העושים במלאכה, ויאפשרו ליצור בסיס לפיתוח ועשייה. בפוסטים
הבאים אפרט את המרכיבים של פיתוח כל סביבת הוראה והדגשים בה:<o:p></o:p></span><br />
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<b><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";">הוראה ממוחשבת:</span></b><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";"> <o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";">כל שילוב של
חומרים ממוחשבים על ידי המורה, כמו דפי עבודה או מבחנים מודפסים, מצגות, דפי מידע
המוצגים על גבי הלוח,<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>וכל שימוש אחר של
יישומי המחשב, שבהם נעזר המורה, לטובת ההוראה, הם הוראה ממוחשבת או שילוב המחשב
בהוראה.<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<b><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";">הוראה
פרונטאלית:<o:p></o:p></span></b></div>
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";">פעילויות המתבצעות
בשיטת ההוראה הפרונטאלית, בה המורה מלמד את כל התלמידים, בכיתה, בין אם בעזרת לוח
חכם, ובין אם באמצעות מחשב נישא ומקרן, <u><o:p></o:p></u></span></div>
<br /><u><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";">הוראה מקוונת,
או שיעור מקוון</span></u><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";">:
זאת פעולה בה המורה משלב חומרים מהאינטרנט, במהלך ההוראה הפרונטלית, כדי להדגיש,
להמחיש, להראות, להרחיב ויזואלית, את חומר ההוראה בו הוא עוסק. באמצעות חומרים
מהרשת יכול המורה לשפר את מהלך השיעור, את איכות ההוראה ובכך לתרום לשיפור הלמידה.</span><span dir="LTR"><o:p></o:p></span><br />
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<b><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";">הוראה מתוקשבת:<o:p></o:p></span></b></div>
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";">לעומת ההוראה
הפרונטלית, שבה המורה קובע את הקצב, את הזמן ואת המקום, פעילות מתוקשבת היא פעילות
שמתבצעת על ידי התלמידים מול מחשב, בין אם נישא אישי ובין אם נייח, במעבדת המחשבים
או בבית <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>ומבצע תהליך למידה עצמאי.<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";">לשם כך יש לבנות
סביבות למידה המאפשרות זאת, או לדעת להתאים סביבה קיימת.<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="direction: rtl; margin: 0cm 0cm 6pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<u><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";">סביבת למידה מתוקשבת</span></u><span lang="HE" style="font-family: "David","sans-serif";"> או סביבה לימודית מתוקשבת היא
סביבה שבה מזומנים ללומד כל החומרים והאמצעים הנדרשים כדי שתהליך הלמידה יתבצע:
חומרים כתובים, מקורות מידע נוספים, חומרי מולטימדיה מגוונים, אמצעי עזר כמו
טבלאות, מארגני מידע ויזואליים, שרטוטים ועוד, וכוללים הנחיות ברורות ומובנות
לתלמיד על מנת שישלב את כל מרכיבי הסביבה בתהליך הלימודי הרצוי.</span></div>
</div>לימור אלהררhttp://www.blogger.com/profile/04821742582948086715noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2492970672274421293.post-6962106012577679722009-10-23T18:16:00.001+02:002012-07-15T19:04:39.796+03:00תקשוב בהוראה או פדגוגיה מתוקשבת<div dir="rtl" style="text-align: right;" trbidi="on">
<div align="justify">
<span style="font-family: verdana;"></span></div>
<div align="justify">
<span style="font-family: verdana;">כמנחת מורים מזה 15 שנה בשילוב התקשוב בהוראה, אני מודה, בשנים האחרונות ברור לי יותר מתמיד, שהריצה במעלה ההר שלנו, המנחים והמדריכים, בניסיון להקנות כמה שיותר מיומנויות טכנולוגיות, בכלים שמתחדשים כל הזמן, הותירה אותנו לבד. אם נסתכל אחרי השנים האלה אחורה נגלה רק את טביעות כפות רגלינו על החול. הריצה הזאת קדימה לא מקדמת באמת את החינוך ואת המורים. וגדל הפער בין הרצון, בין החזון ובין המציאות.</span></div>
<div align="justify">
<span style="font-family: verdana;">דרך ההוראה שמשלבת מחשב אינה דרך הוראה כפי שביצענו עד היום. שינוי בדרכי ההוראה ובתפיסת מעמד המורה נדרשים כדי להצליח לבצע הוראה מתוקשבת. רק שינוי כזה יביא שינוי.</span></div>
<div align="justify">
<span style="font-family: verdana;">שינוי בדרכי ההוראה, תוך מיקוד תהליך ההוראה בהובלה <span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_0">ובהנחיה</span> - כלומר המורה כמנחה, שותף ומלווה - יכול לממש את החזון החינוכי, וחשוב מכך, לגשר על הפער שהולך וגדל בין המורים, ורצונם ללמד, לבין התלמידים, ונכונותם ללמוד. </span></div>
<div align="justify">
<span style="font-family: verdana;">טענתי היא, שזאת טעות לחשוב, שכל מורה מעצם היותו מורה, יכול לשלב את הטכנולוגיה המתחדשת בדרכי עבודתו ללא כל בעיה. הגישה שעל פיה כל מורה, רק מכיוון שעבר הכשרה של הוראה, וקיבל קורסים בהכרת תוכנות מחשב, יכול להורות בדרך מתוקשבת, היא הבסיס הבעייתי <span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_2">האמיתי</span> לאי ההתקדמות של תהליכי ההוראה עד היום.</span></div>
<div align="justify">
<span style="font-family: verdana;">המורים, חייבים לקבל נדבך נוסף, נדבך שיגשר על הפער בין התיאוריות למעשה, בין הוראה מלמדת למובילה, בין מורה פרונטלי <span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_3">למתוקשב</span>. </span></div>
<div align="justify">
<span style="font-family: Verdana;">שילוב טכנולוגיות בהוראה דורש מהמורים דיוק, מיקוד, מטרה ברורה, ודבקות בה. נכון, דגשים אלה חשובים תמיד, לא רק בשילוב התקשוב בהוראה, אבל בניגוד לכל דרכי ההוראה האחרות, בהן לא קורה דבר אם אין מיקוד במטרה או דיוק, בהוראה מתוקשבת חוסר קיומם של אלה בולט, וזאת אחת הסיבות העיקריות לכך שהתוצאות של שילוב המחשב בהוראה לא מגיעות לתוצאות להן מצפים.</span></div>
<div align="justify">
<span style="font-family: verdana;">נכון שישנם מורים רבים שעברו תהליך בעצמם, ומנסים למצוא את הדרך הנכונה לקידום התלמידים תוך שימוש בכלי הטכנולוגיה העומדים לרשותם, אבל אלה אינם מייצגים את הרוב המכריע, וגם להם חסרים פעמים רבות הדגשים החשובים והמיקוד ההכרחי כדי להצליח בכך.</span></div>
<div align="justify">
<span style="font-family: verdana;">מצד אחד אנו מקנים מיומנויות מחשב למורים, עם חידושים ותוכנות חדשות ושינויים כל הזמן, ומצד שני אנו לא מקנים למורים את המיומנויות הנדרשות כדי שיצליחו להפעיל את דרכי ההוראה שמשלבות טכנולוגיות.</span></div>
<div align="justify">
<span style="font-family: verdana;">האם העדרות הצלחה משמעותית בקידום ההוראה, למרות שנים רבות כל כך של העברת מידע טכנולוגי, מצביע על <span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_4">כישלון</span> המורים, על יכולתם המועטה, על כישוריהם הגרועים? לטענתי <strong>ממש לא</strong>. </span></div>
<div align="justify">
<span style="font-family: verdana;">אני טוענת שכל המורים, כל אחד על פי יכולתו <span class="blsp-spelling-corrected" id="SPELLING_ERROR_5">ומסוגלותו</span>, יכולים להשתמש בטכנולוגיה הזמינה להם בדרך שתקדם את יכולות הלמידה והחשיבה של תלמידיהם, להכשירם להיות לומד עצמאי ואחראי לתהליך למידתו, <strong>בתנאי שיקבלו את המיומנויות הפדגוגיות והדידקטיות הנדרשות לשם כך יחד עם ההכשרה הטכנולוגית. ויפה שעה אחת קודם.</strong></span></div>
<div align="justify">
<span style="font-family: verdana;"></span> </div>
</div>לימור אלהררhttp://www.blogger.com/profile/04821742582948086715noreply@blogger.com4